انواع بتن سبک

ابتدا میبایست به این موضوع اشاره شود که بحث بتن سبک و کلا وجود بتنهای سبک از 50 سال پیش در اروپا آغاز گردیده و از آن بهره مند گردیدند ولی متاسفانه در کشور ایران که جزء زلزله خیزترین کشورهاست تنها در چند سال اخیر به آن توجه شده است. اصول پایه و اولیه ساخت بتن سبک، سبک بودن و یکپارچه سازی ساختمان در برابر زلزله میباشد که با پیشرفت در امر سبک سازی به مزایای جانبی از جمله عایق بودن به صوت و حرارت و مقاومت در برابر یخزدگی و آتش سوزی توجه شده است.

 

انواع بتن سبک در تقسیم بندی کلی بلوکهای سبک را میتوان به دو گروه تقسیم کرد:

- بلوکی که با استفاده از مصالح سبکدانه ساخته شده مانند پوکه و ...

- بلوکی که  با استفاده از روش ایجاد تخلخل در بتن ساخته شده اند

 

انواع بتن و بلوکهای سبک از نظر ساختاری:

1- بلوک سبک سبکدانه

2- بلوک سبک ليكا

3- بلوک سبک پرلیتی

4- بلوکهای سبک سلولی یا پرلکس CLC

5- بلوک سبک گازی یا هبلکس AAC

6- بلوک سبک کفی یا فوم بتن

 

مزایای کلی بلوکهای سبک:

- صرفه جویی در مصرف فولاد در پی و اسکلت

- سرعت و سهولت حمل و اجرای سازه

- کاهش خستگی ساختمان

- عایق صدا، رطوبت و حرارت

- افزایش فضای مفید داخلی

- سبک بودن

همچنین بلوکهای سبک در اجرا دارای ویژگیهایی از جمله برش و یا تراش پذیری هستند و استفاده از ابزارهایی مانند میخ، رول پلاک و یا مرمت و در هنگام مرحله تاسیسات ساختمان انجام کارها را سهل میگرداند و از نظر جنس بگونه ای میباشند که رنگ پذیری خوبی دارند و نیاز کمتری به اندود کاری سنگین دارند در کل بهنگام کار با بلوکهای سبک کاربر انعطاف پذیری بیشتری میتواند داشته باشد.

سبک بودن وزن ساختمان (بار مرده) یکی از بخشهای مهم و اصلی بوجود اورنده نیروی وارده به اجزای باربر در در یک سازه میباشد که کاهش آن باعث کاهش این نیروها میشود در نتیجه از حجم مصالح در فونداسیون و پی کاسته خواهد شد و بر اثر زلزله خسارات وارده به شدت کاهش خواهد یافت. عایق گرما سرعت انتقال حرارت در این بتنها بسیار پایین است که مزایای خوبی بدنبال دارد که یکی از آنها کاهش تلفات انرژی میباشد بدین صورت که در زمستان گرمای داخل به خارج نمیرود و در تابستان از انتقال گرمای خارج ساختمان به داخل ممانعت میکند در مقایسه بتن معمولی و بتن سبک به زبان ساده میتوان گفت که اگر در شرایط یکسان، یک دیوار به ضخامت 0.1 متر از بتن سبک بسازیم معادل خواهد بود با 1 متر از بتن معمولی از نظر مقاومت انتقال حرارت. عایق صوتی علت عایق صوتی بودن این نوع بلوکها از ساختار پفکی و توخالی بودن فضای داخلی آنهاست که کاربرد آکوستیکی نیز دارد.

دوشنبه ۲۹-۰۵-۱۳۹۷
برچسب ها: , , , , , , , , , ,