بچینگ بتن یا بچینگ پلانت

بچینگ بتن یا بچینگ پلانت چیست؟

بچینگ در اصطلاح به معنی دسته بندی کردن است ولی در صنعت بتن مانند یک ترازوی بزرگ عمل میکند و وظیفه وزن کردن مصالح بتن از جمله شن و ماسه را برعهده دارد.

یک کارخانه تولید بتن به نامهای بچینگ پلانت، بچ پلانت یا بچینگ پلانت بتن شناخته میشود که متشکل از چندین دستگاه جهت تولید بتن با مواد مختلف میباشد این مواد شامل آب، هوا، ماسه، شن، سیمان و افزودنیها هستند.

روش تولید بتن آماده در دو تیپ کلی انجام میگیرد:

  1. - بچینگ پلانت خشک

  2. - بچینگ پلانت تر

همچنین یک سیستم میتواند بصورت تر و خشک باشد که این کار توسط یک قیف دو طرفه انجام میگیرد.

مهمترین قسمت یک بچینگ پلانت میکسر آن میباشد که به نوعی قلب بچینگ پلانت میباشد که بهترین نوع آن بدلیل داشتن گیربکس و قدرت بالای میکس کردن. اکثرا در آمریکای شمالی از میکسر درام استفاده میشود و در اروپا میکسر توین شفت و همچنین پن میکسر یا میکسر پلانتری در تاسیسات پیش ساخته استفاده میشود.

فیدر مصالح در بچینگ پلانتها از 2 تا 6 خانه ساخته می شوند که بستگی به ظرفیت و حجم بتن مورد نیاز در روز دارد. نوار نقاله ها یا تسمه نقاله ها معمولا از عرض 60 تا 100 سانتیمتری استفاده میشوند که 2 جهت انتقال مصالح از زیر فیدر اصلی (زیر فیدر) و یک نوار نقاله دیگر(نقاله مادر) که از جلوی نقاله زیر فیدر تا میکسر( بچینگ تر) یا باسکول سیمان (بچینگ خشک) قرار میگیرد.

 

بچینگ پلانت خشک

در بچینگ پلانت خشک مصالح(شن، ماسه، سیمان و آب) پس از آنکه وزن شدن در داخل تراک میکسر ریخته میشوند بدون آنکه مخلوط شوند و عمل مخلوط شدن یا میکس شدن در داخل تراک میکسر انجام میگیرد که مصالح در داخل تراک میکسر تا رسیدن به مقصد میبایست 70 تا 100 دور چرخیده و مخلوط شوند و حداقل مصافت طی شده 30 دقیقه و حداکثر 90 دقیقه باید باشد.

در اکثر کارخانه های تولید بتن آماده از بچینگ پلانت خشک استفاده میشود و علت آن زمان گیرش بتن میباشد.

 

بچینگ پلانت تر

در بچینگ پلانت تر از میکسر بتن استفاده میشود که مصالح (شن، ماسه، سیمان و آب) پس از آنکه وزن شدند توسط نوار نقاله به داخل میکسر انتقال داده میشوند که در داخل میکسر کاملا با هم مخلوط شده که معمولا این زمان 2 دقیقه میباشد که پس از میکسر وارد دام تراک یا ماشین های روباز میشوند که سریعا به محل استفاده انتقال داده میشوند.

معمولا از بچینگ پلانت تر در مکانهای پروژه نزدیک میباشد استفاده میشود که کیفیت تولیدی بتن در این نوع بهتر از طرح خشک میباشد.

 

بچینگ پلانت تر و خشک

این سیستم که چند سالی است که مرسوم شده و در این طرح از یک قیف دو طرفه در بالای میکسر استفاده میشود که مصالح خشک جهت از یکطرف خارج و از طرف دیگر مصالح وارد میکسر میشوند.

 

اتوماسیون و کنترل

اتوماسیون و سیستم کنترل بچینگ پلانت را میتوان بصورت اتوماتیک و دستی طراحی کرد که در حالت اتوماتیک نیازی به مهارت اپراتور جهت انجام امورات بچینگ نمیباشد در این حالت اپراتور فقط با فشردن دکمه استارت و زمانی که تراک میکسر آماده بارگیری میباشد سیستم PLC بچینگ پلانت تمامی کارهای اعم از وزن کردن و دستورات مربوط به جکها و آبمتر را بصورت اتوماتیک انجام خواهد داد.

در بچینگ پلانتهای ساخت طراحان سیستم اتوماسیون بچینگ پلانت از راه دور و با متصل شدن به اینترنت قابل کنترل میباشد که این مزیت در مواقعی که سیستم اتوماسیون بچینگ پلانت دچار مشکل و عیب شود متخصصان شرکت از طریق متصل شدن به سیستم اتوماسیون دستگاه اقدام به رفع مشکل خواهند کرد و نیازی به اعزام نیروی فنی نمیباشد.

 

 

انواع بچینگ

بچینگها بیشتر در دو مدل در بازار ساخته میشوند

1. فیدری یا خطی

2. ستاره ای یا دراگلاینی

 

بچینگ دراگلاینی: از قدیمترین خط تولید در صنعت تولید بتن می باشد که در این سیستم با استفاده از یک شن کش مصالح به درون سیستم انتقال و وزن میگردد از ویژگیهای این سیستم میتوان به عدم نیاز به لودر میباشد ولی نگهداری و تعمیر این سیستم بعلت قدیمی بودن از جمله معایب آن میباشد.

 

 

 

 

بچینگ فیدری یا خطی: این سیستم بچینگ پلانت تشکیل شده از مخازنی در کنار هم معمولا 3 و یا 4 خانه بستگی به ظرفیت تولید تشکیل شده است که این خانه ها متصل به لودسلهایی جهت توزین مصالح می  باشند که از جمله ویژگی این سیستم جمع و جور بودن و کاربری و نگهداری آسان می باشد.

بچینگ پلانت فیدری در سه تیپ طراحی و ساخته می شود:

- بچینگ پلانت ثابت

- بچینگ موبایل

- بچینگ پرتابل

 

خط تولید بچینگ پلانت:

1- سیلو های سیمان: جهت نگهداری سیمان مصرفی، که سیلو ها در اندازه های مختلف از 30 تا 100 تن معمولا استفاده میشوند.

2- فیدر: شن و ماسه مورد نیاز به تفکیک در این قسمت ذخیره می شود که از سه تا شش خانه ساخته میشود.

3- منبع آب: آب مورد نیاز بتن پس از اندازه گیری خودکار توسط آبمتر وارد میکسر می شود.

4- میکسر بتن: جهت مخلوط کردن سیمان با شن، ماسه و آب( میکسر توین شفت، پن میکسر و ...)

5- اتاق کنترل: کنترل تمامی دریچه ها و وزن و مقدار مصالح توسط یک نفر اپراتور

6- باسکول: سیمان وارده از سیلو ها را توسط لودسل وزن و وارد میکسر مینماید.

7- کنتور آب: جهت اندازه گیری حجم آب وارده به میکسر بتن

8- اسکرو: جهت انتقال سیمان از سیلو به باسکول

 

اطلاعات مفید:

ایمنی در نصب و استفاده از دستگاه بچینگ پلانت

انواع بچینگ پلانت ثابت

شنبه ۲۷-۰۵-۱۳۹۷
برچسب ها: , , , , , , , , ,